DRIVERS KNOWLEDGE CENTRE * JIKA ANDA RASA BLOG INI BERMANFAAT-SHARE DI FB/BLOG/TWITTER ANDA

Tuesday, 22 June 2010

PEMANDUAN BERHEMAH




PEMANDUAN BERHEMAH

Pemanduan yang  dapat mengelakkan dan menyelamatkan daripada berlaku kemalangan. Pemanduan oleh pemandu yang mempunyai perkara berikut:-


PENGETAHUAN    mengenai undang-undang jalan raya, Konsep  Pemanduan Berhemat dan peraturan-peraturanya.

KEMAHIRAN    yang tinggi dalam aspek pemanduan,

SIKAP    yang betul ketika memandu serta,

MENGAMALKAN    formula mencegah kemalangan dalam menghadapi pelbagai halangan semasa di jalan raya bagi menyelamatkan nyawa, harta dan masa pengguna jalan raya.

LANGKAH-LANGKAH MENCEGAH KEMALANGAN

                              
KENALPASTI   Apa-apa benda/perkara yang boleh menyebabkan seseorang terlibat dalam kemalangan

ANALISA   Bagaimana benda-benda tersebut boleh memberi kesan kepada anda semasa memandu.
                               
KEPUTUSAN   Apakah keputusan terbaik dan paling selamat anda buat semasa memandu
                               
BERTINDAK   Semua perkara di atas tidak cukup untuk digunakan jika keupayaan anda sebagai pemandu tidak boleh mengendalikan kenderaan anda selamat dari bahaya. Anda haruslah bertindak dengan cepat bagi mengelakkan bahaya tersebut, jangan ambil sikap tunggu dan lihat sahaja.

                             

MERANCANG PERJALANAN


Kemalangan boleh di elakkan jika setiap perjalanan dirancang dengan betul dari segi;

MASA   Masa pergerakan/perjalanan yang sesuai.

KESIHATAN   Mental dan fizikal pemandu dalam keadaan sihat.

KENDERAAN   Kenderaan telah diselenggaran dan berkeadaan baik dan selamat.

TEMPAT REHAT   Menetapkan tempat berhenti rehat untuk mengembalikan kesegaran dan membuat pemeriksaan kenderaan.

KEPERLUAN   Memastikan segala keperluan/barangan yang hendak dibawa tidak tertinggal.


KEDUDUKAN BAGAIMANA KEMALANGAN BOLEH BERLAKU


1.   PELANGGARAN DENGAN KENDERAAN DI HADAPAN
Faktor penyebab:
   a.   Gagal mengamalkan Peraturan Jarak.
   b.   Tidak melihat isyarat kenderaan di hadapan.

2.   PELANGGARAN DENGAN KENDERAAN DI BELAKANG
Faktor penyebab:
   a.   Tidak melihat cermin pandang belakang.
   b.   Tidak mengamalkan peraturan jarak, jika kenderaan di belakang mengekori terlampau rapat.
   c.   Gagal memberi isyarat  dalam masa yang mencukupi

3.   PELANGGARAN KETIKA MEMOTONG
Faktor penyebab:
   a.   Tidak bijak membuat keputusan/keyakinan untuk memotong.
   b.   Tidak mengamalkan peraturan memotong.
   c.   Gagal melihat ke hadapan pada jarak 100 meter/peraturan 12 saat.
   d.   Gagal memeriksa kawasan Blind Spot dengan menoleh ke kanan.

4.   PELANGGARAN KETIKA DIPOTONG.
Faktor penyebab:
   a.   Gagal mematuhi peraturan penggunaan lorong.
   b.   Tidak melihat cermin pandang belakang.
   c.   Pemandu tidak beri kerjasama.

5.  PELANGGARAN DARIPADA SEBELAH TEPI/DI PERSIMPANGAN.
Faktor penyebab:
   a.   Tidak merancang perjalanan
   b.   Gagal beri isyarat.
   c.   Tidak mengamalkan peraturan di persimpangan

6.   PELANGGARAN DENGAN KENDERAAN DARI ARAH HADAPAN.
Faktor penyebab:
   a.   Gagal melihat ke hadapan pada jarak 100 meter/peraturan 12.
   b.   Tidak mengamalkan peraturan mengelak kemalangan dari arah hadapan.
   c.   Sikap pemandu tidak bertimbang rasa.

KEADAAN-KEADAAN YANG MENYEBABKAN KEMALANGAN


1.    PEMANDU
   a.   Merupakan faktor utama dan terpenting sekali.
   b.   Keadaan fizikal – letih, mengantuk, marah, bimbang dan cemas.
   c.   Keadaan mental - fikiran dan emosi tertekan.
   d.   Kesihatan- mengguna ubat yang tidak mendapat kelulusan doktor.
   e.   Sikap - minum minuman keras atau dibawah pengaruh dadah.
   f.   Tidak patuh tanda isyarat, tidak sabar dan bertimbangrasa, panas baran dan sebagainya.
   g.   Tidak pandai menyesuaikan dengan keadaan cuaca atau jalan.
   h.   Tidak patuh peraturan lalulintas.

2.     JALAN
   a.   Perlu memahami fungsi jalan raya.
   b.   Pastikan kelajuan kenderaan mengikut keadaan jalan seperti jalan rosak, licin, dalam
   pembinaan.
   c.   Kurangkan kelajuan semasa hujan kerana air bertakung 'Hydro planning' .

3.  KENDERAAN
   a.   Sesuaikan diri dengan kenderaan sebelum memandu.
   b.   Uji keadaan brek, lampu brek, lampu, lampu isyarat dan hon sentiasa berfungsi.
   c.   Tayar  .
   c.   Pengelap cermin.
   d.   Talipinggang keledar dan sebagainya.
                  
4. CUACA
   a.   Hujan lebat
   b.   Kabus tebal.
   c.   Hujan lebat diikuti angin kencang.

5.  CAHAYA
   a.   Memandu dengan menghadap cahaya matahari.
   b.   Silauan embun pagi.
   c.   Cahaya lampu kenderaan hadapan.
   d.   Cahaya lampu tepi jalan.
   e.   Spot light
   f.   Akibat silauan, mata pulih dalam masa 7 saat. Jika memandu kelajuan 70 km/j, jarak motokar
        bergerak sejauh 140 meter.

6.    LALULINTAS
   a.   Kenal pasti waktu kesesakan lalulintas;
   b.   Pagi            -    ( 7.00 pagi – 8.00 pagi)
   c.   Tengahari  -    (12.00 tengahari – 1.00 tengahari)
   d.   Petang       -    ( 4.00 petang – 5.00 petang)
   e.   Tempat yang biasa sibuk -Kawasan kilang, pusat membeli belah, sekolah dan lain-lain.


HALANGAN SEMASA PEMANDUAN


1.   Bentuk fizikal: Persimpangan jalan, bulatan, selekoh, bukit tinggi dan lain-lain.
2.   Kedudukan dan pergerakan lain-lain pengguna jalan raya.
3.   Permukaan jalan dan keadaan cuaca.

PELAN TINDAKAN HALANGAN

1.   MENGENALPASTI ( Define) -   Potensi halangan

2.   MENGANALISA (Analyse)  -    Kemungkinan boleh memberi kesan kepada keselamatan pemandu

3.   KEPUTUSAN (Decide) – Beri pertimbangan dan buat keputusan apakah tindakan yang terbaik yang perlu diambil

4.   BERTINDAK (Act) -    Bertindak dengan selamat dengan menggunakan sistem kawalan kenderaan yang baik.


SISTEM KAWALAN KENDERAAN

1.   CERMIN -  Sentiasa melihat cermin pandang belakang dan tepi untuk melihat kedudukan kenderaan lain, mungkin ada kereta yang mengekori terlalu hampir.

2.   ISYARAT - Tunjukkan perhatian lebih awal dan perhatikan reaksi lain-lain pengguna jalan raya.

3.   BREK -     Membrek mengikut keperluan keadaan dan elakkan membrek dengan tiba-tiba/mengejut.

4.   GEAR -     Pilih serta gunakan gear yang sesuai dengan kelajuan kenderaan.

5.   KELAJUAN - Melajukan /perlahankan kenderaan bergantung kepada jenis bahaya.



No comments:

PILIH KAMI

KENAPA ANDA BOLEH MEMPERCAYAI KAMI !!!

i. KAMI BERKHIDMAT UNTUK MENCARI KEUNTUNGAN BERDASARKAN TANGGUNGJAWAB, KESUNGGUHAN DAN AMANAH.
ii. MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN DARI RUMAH ANDA TERUS KE LITAR LATIHAN/UJIAN.
iii. LATIHAN DI BUAT DI LITAR UJIAN.
iv. HANYA 1 CALON DILATIH DALAM TEMPOH MASA YANG DITETAPKAN.
v. TIDAK PERLU MENUNGGU GILIRAN SEMASA LATIHAN (BERDASARKAN PENJADUALAN UNTUK CALON YANG DATANG SENDIRI)
vi. JADUAL LATIHAN DI CADANGKAN OLEH CALON SENDIRI.
vii. KHIDMAT PENGANGKUTAN DISEDIAKAN DAN TIDAK DITOLAK DARI MASA LATIHAN.
viii. BAYARAN SECARA ANSURAN DENGAN BAYARAN PERMULAAN YANG RENDAH.
ix. TIADA BAYARAN TERSEMBUNYI, SEMUANYA DITERANGKAN KEPADA CALON.
x. POTONGAN HARGA BERDASARKAN PROMOSI DARI MASA KE SEMASA.
xi. POTONGAN HARGA UNTUK PENDAFTARAN SECARA BERKELOMPOK.
xii. POTONGAN HARGA KEPADA CALON YANG MENDAFTARKAN KENALAN KEPADA KAMI.
xiii. PENGAJAR YANG BERPENGALAMAN DAN MEMPUNYAI SIJIL YANG SAH DI SISI UNDANG-UNDANG.
xiv. PENGAJAR YANG SABAR DAN BERTANGGUNGJAWAB.
xv. KENDERAAN LATIHAN YANG SAH DAN SELAMAT DIGUNAKAN.

TERMA PENETAPAN HARGA

1. TANPA PENGANGKUTAN. Harga adalah mengikut harga yang ditetapkan oleh JPJ. (Caj perkhidmatan mengurus akan dikenakan).

2. PENGANGKUTAN PENUH. Caj pengangkutan dari mula hingga tamat program akan ditambah dari harga asal berdasarkan purata jarak perjalanan dari rumah anda ke litar latihan di Bangi sepanjang tempoh kursus. Caj yang dibenarkan oleh pihak JPJ adalah RM0.50/km sehala.

KEMUDAHAN YANG KAMI SEDIAKAN

Antara kemudahan dan infa yang kami sediakan adalah seperti berikut:

* PENGANGKUTAN (Perkhidmatan dari pintu ke pintu bagi yang berdaftar dgn Cawangan kami sahaja)
* LITAR LATIHAN (Pelatih terus dilatih di litar ujian dari peringkat asas hinggalah layak menduduki ujian JPJ)
* BILIK KULIAH (Kursus-kursus di laksanakan setiap hari Rabu atau Sabtu atau Ahad)
* LALUAN JALAN RAYA (Pelatih terus didedahkan dengan laluan ujian yang sebenar)
* KENDERAAN LATIHAN (Kenderaan latihan yang sah dan selamat - Viva untuk jalanraya, Kancil untuk dalam litar)
* KANTIN.
* SURAU.
* TANDAS.
* PENGAJAR YANG SAH (Memiliki kelayakan sebagai Penceramah dan Jurulatih praktikal yang dilatih oleh JPJ)

BLIND SPOTS (TITIK BUTA)

PERINGATAN

INGATAN BAGI MENGELAKKAN PENIPUAN !!!

# Kenalpasti terlebih dahulu dengan siapa anda berhubung.
# Buat temujanji dan minta bukti2 untuk memastikan kesahihannya.
# Sekiranya pendaftaran melalui tel., pastikan bayaran dibuat setelah anda berada dilokasi kursus.
# Pastikan anda mendapat penerangan secukupnya.
# Pastikan anda diberikan sebutharga yang lengkap.
# pastikan tiada harga atau bayaran yang terselindung selain dari bayaran2 yang telah diterangkan.
# sekiranya anda anggap harga yang ditawarkan rendah, pastikan anda diberi penerangan yang jelas berkaitan perkhidmatan yang akan diberikan.
# jangan sekali-kali membuat pembayaran awal lebih dari 50% harga yang ditawarkan.
# kenalpasti siapakah yang akan mengajar anda atau pengurusnya, dapatkan sekurang2nya nombor sijil pengajarnya. ia bagi membolehkan anda membuat aduan kepada JPJ sekiranya berlaku perkara2 yang tidak diingini kelak.
# Hubungi kami untuk maklumat & khidmat nasihat percuma walaupun anda tidak mendaftar dengan kami.

HYDROPLANING

HOW TO AVOID CAR ACCIDENTS

Avoiding accidents can save you a lot of time and money

1. Slow down. Obey the speed limit even if every other car is surpassing it. Remember that police officers often stay hidden from view while looking for speeders. If you're caught driving too fast, they won't hesitate to give you a ticket.

2. Let others pass you. Defensive driving means letting others go ahead-not defending your position in traffic. Avoid the urge to be a vigilante ("Oh yeah? Let me show you what it's like to be cut off like that!") Accept the fact that someone is always going to think they're in more of a hurry than you. These are the drivers you want to move far away from, not to 'teach them a lesson.'

3. Try to avoid driving in bad weather. Always keep your windshield wipers going in the rain or snow. Defrost your windshield to keep it from fogging up. Turn on your headlights to help others to see you--this is also the law in some states. If possible, try to avoid driving in the snow at all, especially if your car is rear wheel drive. If you must go out in the snow, drive extra slow, use the brakes and gas pedal gently, and maintain an increased stopping distance.

4. Never get into a car with a drunk driver. It is always best to have a "designated driver". Never drive after you have had alcoholic beverages. Even one beer can alter your ability to drive safely.

5. Wear a seatbelt. This is a must. By law in many countries, all cars must have a safety restraint. Buckling up only takes a second and can save your life in an accident. Children should always be in a booster seat or car seat until they are tall enough and heavy enough to sit by themselves. This generally includes children age eight and under. Never put a child in a car or booster seat in the front passenger seat or other seat with airbags. Children should generally be 12 and older when sitting in the front passenger seat.

6. Keep your car and its accessories in good condition. Keep the tires properly inflated, the brakes adjusted, and the windshields and windows clean. Replace windshield wiper blades when they begin to streak, and all make sure all the lights are working properly.

7. Use your signals properly. Always use your signal, even if you think no one is there. When changing lanes on the freeway, don't signal as an afterthought or during the lane change. Signal at least a couple of seconds in advance so others know what you're going to do before you do it. (Ever notice how most of the skid marks along the highway are just before an exit ramp? - this is where you have to be the most careful.)

8. Don't tailgate. No matter how slowly traffic is moving, keep at least two seconds of following distance between you and the car ahead. Any less and you won't be able to stop in time if the driver ahead slams on the brakes.

9. Keep your eyes moving. Don't get in the habit of staring at the back of the car ahead of you. Periodically shift your eyes to the side-view mirrors, the rear-view mirror, and ahead to where you'll be in 10-15 seconds. Doing this, you can spot a potentially dangerous situation before it happens.

10. Dim your lights when driving at night, when another car is approaching, or when you are following behind a vehicle. Your lights can temporarily blind another driver.

11. Avoid distractions when you are driving. Pull over if you need to talk on the phone, read directions, or eat a snack. It only takes a second or two of distraction to get into trouble.

ROUNDABOUT