PERKHIDMATAN YANG KAMI SEDIAKAN

1. LESEN MEMANDU ASAS/TAMBAH KELAS. Menyediakan perkhidmatan mengurus/melatih calon-calon bakal pemandu yang memerlukan lesen memandu asas bermula dari proses pendaftaran sehingga lesen PDL/CDL dikeluarkan.

2. LESEN PDL/CDL. Menyediakan perkhidmatan mengurus/melatih calon-calon pemandu yang telah mempunyai lesen L untuk memperolehi lesen PDL/CDL.

3. UJIAN KHAS. Menyediakan perkhidmatan mengurus/melatih calon ujian khas untuk mendapatkan semula lesen PDL/CDL.

4. LESEN MEMANDU VOKASIONAL. Menyediakan perkhidmatan untuk calon-calon yang ingin memiliki lesen-lesen vokasional (GDL/PSV).

5. KEMAHIRAN MEMANDU. Menyediakan perkhidmatan untuk memahirkankan pemanduan bagi mereka-mereka yang telah memperolehi lesen memandu.

6. KHIDMAT NASIHAT. Menyediakan khidmat nasihat dalam aspek pemanduan dan keselamatan jalanraya.

KELAS LESEN MEMANDU YANG BARU

# KLS A - Kenderaan org cacat (motosikal) BTM kurang 450kg
# KLS A1 -Kenderaan org cacat (motokar) BTM kurang 3500kg
# KLS B - Motosikal lebih 500SP
# KLS B1 -Motosikal kurang 500SP
# KLS B2 -Motosikal kurang 250SP
# KLS C - Kenderaan roda tiga
# KLS D - Motokar BTM kurang 3500SP
# KLS DA -Motokar tanpa pedal klac BTM kurang 3500kg
# KLS E - Motokar berat BTM lebih 7500kg
# KLS F - Traktor/jentera bergerak ringan (beroda) BTM kurang 5000kg
# KLS G -Traktor/jentera bergerak ringan (berantai) BTM kurang 5000kg
# KLS H -Traktor/jentera bergerak berat (beroda) BTM lebih 5000kg
# KLS I -Traktor/jentera bergerak berat (berantai) BTM lebih 5000kg
# KLS M - Hukuman mahkamah

Tuesday, 22 June 2010

PEMANDUAN BERHEMAT




KONSEP PEMANDUAN BERHEMAT

BAHAGIAN 1
DEFINASI  KONSEP PEMANDUAN BERHEMAT

Pemanduan yang  dapat mengelakkan dan menyelamatkan daripada berlaku kemalangan. Pemanduan oleh pemandu yang mempunyai perkara berikut:-

PENGETAHUAN mengenai undang-undang jalan raya, Konsep  Pemanduan Berhemat dan peraturan-peraturanya.
KEMAHIRAN yang tinggi dalam aspek pemanduan,
SIKAP yang betul ketika memandu serta,
MENGAMALKAN formula mencegah kemalangan dalam menghadapi pelbagai halangan semasa di jalan raya bagi menyelamatkan nyawa, harta dan masa pengguna jalan raya.

LANGKAH- LANGKAH MENCEGAH KEMALANGAN

Mengenalpasti – Apa-apa benda/perkara yang boleh menyebabkan
                           seseorang terlibat dalam kemalangan.
Menganalisa    – Bagaimana benda-benda tersebut boleh memberi kesan
                           kepada anda semasa memandu.
Membuat keputusan.- Apakah keputusan terbaik dan paling selamat anda
                                   buat semasa memandu
Bertindak-  Semua perkara di atas tidak cukup untuk digunakan jika
                  keupayaan anda sebagai pemandu tidak boleh
                  mengendalikan kenderaan anda selamat dari bahaya.

Anda haruslah bertindak dengan cepat bagi mengelakkan bahaya tersebut, jangan ambil sikap tunggu dan lihat sahaja. 

MERANCANG PERJALANAN
Kemalangan boleh di elakkan jika setiap perjalanan
dirancang dengan betul dari segi;

 Masa perjalanan.
 Keadaan mental dan fizikal.
 Keadaan kenderaan.
 Tempat berhenti rehat.
 Barang keperluan untuk perjalanan.

PEMANDUAN SEMPURNA
Matlamat Konsep Pemanduan Berhemat ialah supaya
pemandu menjadi pemandu sempurna. Pemandu sempurna
dapat di ukur dari kualiti pemanduan apabila tidak terlibat
dengan perkara-perkara berikut:-

 Kemalangan
 Melakukan kesalahan lalulintas.
 Menyalahgunakan kenderaan.
 Melewatkan jadual perjalanan.
 Menghilangkan sifat kesopanan.

BAHAGIAN 2
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     KEDUDUKAN BAGAIMANA KEMALANGAN BOLEH BERLAKU
Pemandu perlu mengenalpasti kedudukan kenderaan yang boleh terlibat
dalam perlanggaran antara dua buah kenderaan.
Terdapat enam (6) kedudukan pelanggaran iaitu:-
1.   Pelanggaran dengan kenderaan di hadapan.
Sebab:
   Mengekori kenderaan terlampau rapat.
  Tidak melihat isyarat kenderaan di hadapan.

2.     Pelanggaran dengan kenderaan di belakang.
             Sebab:
 Tidak melihat cermin pandang belakang.
  Tidak mengamalkan peraturan jarak, jika kenderaan di
      belakang mengekori terlampau rapat.
  Gagal memberi isyarat  dalam masa yang mencukupi

3. Pelanggaran ketika memotong.
Sebab:
 Tidak bijak membuat keputusan/keyakinan untuk memotong.
 Tidak mengamalkan peraturan memotong.
 Gagal melihat ke hadapan pada jarak 100 meter/peraturan 12
     saat.
 Gagal memeriksa kawasan Blind Spot dengan menoleh ke
    kanan.   

4. Pelanggaran ketika di potong.
Sebab:
Gagal mematuhi peraturan penggunaan lorong.
 Tidak melihat cermin pandang belakang.
 Pemandu tidak beri kerjasama.

5. Pelanggaran dari sebelah tepi/dipersimpangan jalan.
Sebab:
 Tidak merancang perjalanan
  Gagal beri isyarat.
  Tidak mengamalkan peraturan di persimpangan

6. Pelanggaran dengan kenderaan dari arah hadapan.
Sebab:
 Gagal melihat ke hadapan pada jarak 100 meter /  peraturan 12.
 Tidak mengamalkan peraturan mengelak kemalangan dari  arah
     hadapan.
 Sikap pemandu tidak bertimbang rasa dan sombong– enggan
    mahu mengalah.

BAHAGIAN 3

KEADAAN-KEADAAN YANG MENYEBABKAN KEMALANGAN
Sebagai pemandu yang berhemat,  anda perlu mengenalpasti keadaan-keadaan
atau faktor yang boleh menyebabkan kemalangan. Terdapat enam (6) Keadaan,
iaitu:-
1.     Pemandu
Merupakan faktor utama dan terpenting sekali.
 Keadaan fizikal – letih, mengantuk, marah, bimbang dan cemas.
 Keadaan mental - fikiran dan emosi tertekan.
 Kesihatan- mengguna ubat yang tidak mendapat kelulusan doktor.
 Sikap - minum minuman keras atau dibawah pengaruh dadah.
 Tidak patuh tanda isyarat, tidak sabar dan bertimbangrasa, panas baran
  dan sebagainya.
 Tidak pandai menyesuaikan dengan keadaan cuaca atau jalan.
 Tidak patuh peraturan lalulintas.
2.     Jalan
 Perlu memahami fungsi jalan raya.
  Pastikan kelajuan kenderaan mengikut keadaan jalan
    seperti jalan rosak, licin, dalam pembinaan.
  Kurangkan kelajuan semasa hujan kerana air bertakong
    Hydro planning’ .
3.  Kenderaan
Sesuaikan diri dengan kenderaan sebelum memandu.
  Uji keadaan brek, lampu brek, lampu, lampu isyarat
    dan hon sentiasa berfungsi.
  Tayar  .
  Pengelap cermin.
  Talipinggang keledar dsbnya.                    
4. Cuaca
Hujan lebat
 Kabus tebal.
 Hujan lebat diikuti angin kencang.
 Cermin motokar
 Sistem penghawa dingin.

  5.  Cahaya
Memandu dengan menghadap cahaya matahari.
  Silauan embun pagi.
  Cahaya lampu kenderaan hadapan.
  Cahaya lampu tepi jalan.
  Spot light
  Akibat silauan, mata pulih dalam masa 7 saat.   
  Jika memandu kelajuan 70 km/j, jarak motokar 
       bergerak sejauh   140 meter.

6.    Lalulintas
Kenal pasti waktu kesesakan lalulintas;
Pagi            -    ( 7.00 pagi – 8.00 pagi)
Tengahari  -    (12.00 tengahari – 1.00 tengahari)
Petang       -    ( 4.00 petang – 5.00 petang)

Tempat yang biasa sibok -Kawasan kilang, pusat membeli
belah, sekolah dan lain-lain.

BAHAGIAN 4

HALANGAN SEMASA PEMANDUAN
Definasi Halangan

Merupakan elemen-eleman yang dikenalpasti boleh
mendatangkan bahaya atau kemudaratan kepada pemandu.
Terdapat tiga (3) bentuk halangan iaitu :-

  Bentuk fizikal: Persimpangan jalan, bulatan, selekoh,     
                           bukit tinggi dan lain-lain.
(ii)  Kedudukan dan pergerakan lain-lain pengguna jalan raya.
(iii) Permukaan jalan dan keadaan cuaca.

Pelan Tindakan Halangan 
’The Hazards Action Plan’
Pemandu perlu mengamalkan empat (4) langkah untuk mencegah kemalangan, iaitu:-

  Mengenalpasti ( Define) -   Potensi halangan
  Menganalisa (Analyse)  -    Kemungkinan boleh memberi
                                           kesan kepada keselamatan
                                           pemandu  
  Buat keputusan (Decide) – Beri pertimbangan dan buat 
                                           keputusan apakah tindakan yang
                                           terbaik yang perlu diambil
  Bertindak (Act) -    Bertindak dengan selamat dengan
                             menggunakan sistem kawalan kenderaan
                             yang baik.

Sistem Kawalan Kenderaan
Peralatan yang mesti digunakan semasa memandu di kawasan merbahaya:-

Cermin -  Sentiasa melihat cermin pandang belakang dan tepi untuk melihat
              kedudukan kenderaan lain, mungkin ada kereta yang mengekori
              terlalu hampir.
Isyarat - Tunjukkan perhatian lebih awal dan perhatikan reaksi lain-lain
              pengguna jalan raya.
Brek -     Membrek mengikut keperluan keadaan dan elakkan membrek
              dengan tiba-tiba/mengejut.
Gear -     Pilih serta gunakan gear yang sesuai dengan kelajuan kenderaan.

Kelajuan - Melajukan /perlahankan kenderaan bergantung kepada jenis bahaya.

BAHAGIAN 5
PERATURAN – PERATURAN PEMANDUAN
Pemandu perlu mempelajari dan mematuhi beberapa peraturan
semasa memandu iaitu:-
Peraturan Jarak.
Peraturan Memotong
Peraturan Mengelak Kemalangan Daripada Hadapan.
Peraturan di Persimpangan.

1.    PERATURAN JARAK
Pemandu memerlukan masa dan jarak yang mencukupi untuk berhentikan kenderaan dengan selamat, apabila kenderaan di hadapan berhenti dengan tiba-tiba. Kerana semakin laju kenderaan yang dipandu, semakin jauh jarak berhenti yang diperlukan.

Terdapat tiga (3) peraturan jarak yang telah diakui boleh menjamin jarak mengekori kenderaan di hadapan dengan
selamat iaitu:-

Peraturan 2 saat,  Peraturan 4 saat,  Peraturan 12 saat.

Bagaimana peraturan ini digunakan;

Mempunyai 3 ciri penting yang perlu di ketahui dan
di ambilkira :-

  Kelajuan kenderaan yang dipandu adalah sama dengan
    kenderaan yang diekori.

  Pilih satu tanda yang tidak bergerak di tepi jalan untuk
    dijadikan panduan.

  Tidak melihat ‘ speedo meter ‘ untuk menentukan kelajuan.

Kaedah nya:-
Peraturan 2 saat :-

     Apabila sebaik sahaja kenderaan yang diekori melintas  tanda yang telah dipilih  sebelumnya seperti tiang  telepon, maka perkiraan hendaklah dimulakan dengan mengira ” satu ribu satu, satu ribu dua”.

    ’ Sekiranya kenderaan yang dipandu tiba sebelum tiang telepon yang dijadikan pedoman tadi, maka jarak mengekori adalah dianggap selamat. Tetapi, sekiranya kenderaan yang dipandu tiba sebelum perkiraan habis dibuat, maka jarak mengekori adalah dianggap tidak selamat. Tindakan memperlahankan kenderaan hendaklah dilakukan ’.

   Peraturan 4 saat

Prinsip yang sama dengan peraturan dua saat digunakan.
Peraturan ini boleh digunakan pada mana-mana kelajuan apabila
berada dalam keadaan berikut:-

Kenderaan di belakang mengekori terlalu rapat.
Kenderaan di hadapan mengekori rapat dengan kenderaan di
    hadapannya.
Semasa menarik kenderaan/towing.
Keadaan cuaca yang buruk, jalan yang licin atau berpasir.

Peraturan 4 saat akan memberikan jarak yang lebih jauh
bagi pemandu kenderaan untuk berhenti dengan selamat.   

   Peraturan 12 saat.
Pandangan imbasan 12 saat atau 100 meter ke hadapan ialah untuk membolehkan pemandu memerhati lalulintas dari mana-mana arah didalam masa yang sesuai untuk menyesuaikan kelajuan.

Penggunaan teknik yang sama dengan peraturan 2 saat dan 4 saat.

2.    PERATURAN MEMOTONG
Pemandu yang berhemat mestilah memahami dan mempelajari teknik-teknik memotong yang betul. Memotong kenderaan adalah diperlukan dalam keadaan berikut:-

 Kenderaan dihadapan bergerak terlalu perlahan.
 Kenderaan hadapan menukar haluan.
 Mengekori kenderaan hadapan yang mungkin boleh
   menyebabkan kemalangan.

Terdapat 10- Peraturan Semasa Memotong
1  Berada di belakang.
   - amalkan peraturan jarak 2 saat.

2. Periksa dihadapan
    - amalkan peraturan 12 saat atau jarak 100 meter ke hadapan.
    - masa hanya sekurang-kurangnya 10 saat untuk melepasi 
      kenderaan yang dipotong.

3. Periksa dibelakang.
   - tiada kenderaan lain yang hendak memotong. periksa kawasan ”Blind Spot”.

4. Memberi isyarat ke kanan.
   - beri isyarat lampu ke kanan sekurang-kurangnya 3 saat.
   - terus amalkan peraturan 12 saat atau jarak 100 meter ke hadapan.

5. Bergerak ke kanan.
    - pastikan ruang yang cukup dan jarak selamat.

6.  Melajukan kenderaan.
   - kawal kenderaan dan memotong dengan berhati-hati.
   - dengan kelajuan yang dibenarkan.

7. Komunikasi.
    - beri sebarang isyarat sebagai tanda sedang memotong.

8. Beri isyarat ke kiri.
   - beri isyarat lampu ke kiri sekurang-kurangnya 3 saat.
   - pastikan ruang yang cukup dan jarak selamat.

9  Bergerak ke kiri.
   - pastikan ruang yang cukup untuk berada di depan.
   - dapat melihat kenderaan di belakang melalui cermin pandang
     belakang.

10. Menyambung kelajuan.
     - berada di lorong yang betul.
     - amalkan peraturan jarak 2 saat dan peraturan pandangan imbas 12 
       saat ke hadapan.

PERATURAN MENGELAK KEMALANGAN
    DARI HADAPAN
Kemalangan terjadi apabila pemandu kenderaan tidak mematuhi peraturan lalulintas dan memandu secara tergesa-gesa dan tidak bertimbang rasa.Terdapat empat (4) peraturan untuk di amalkanya:-

1.  Melihat jalan di hadapan.
   -  amalkan peraturan 12 saat untuk mengawasi keadaan
      jalan dan kedudukan pergerakan kenderaan dari 
      arah hadapan.
2.  Bertindak dengan bergerak ke kiri.
     - untuk memberi ruang kepada kenderaan dari hadapan yang mungkin
       memerlukannya.
     - membuat pemerhatian dan bergerak ke sebelah kiri jalan, jika keadaan
       mencemaskan.
3.  Mengurangkan kelajuan
    - kawal kenderaan serta bunyikan hon atau nyalakan  lampu sebagai
      amaran.
4.  Memandu keluar daripada jalan raya.
      - langkah yang bijak untuk mengelakkan kemalangan.

4.    PERATURAN DI PERSIMPANGAN.
1.  Tahu arah.
     - menetapkan haluan perjalanan dari awal sebelum sampai di persimpangan.
     - sentiasa memikirkan tentang bahaya di persimpangan.

2.  Perlahankan kenderaan di persimpangan.
    -  sentiasa berwaspada apabila melintasi persimpangan walau pun berada di 
       jalan/lorong yang utama.

3.  Memperlihatkan hasrat melalui kedudukan dan isyarat.
    - beri isyarat lampu apabila hendak menukar haluan atau membelok.
     - tentukan kedudukan motokar di lorong yang betul.

4.  Bergerak dengan berhati-hati.
     - pastikan keadaan jalan adalah selamat.
    - memandu dengan berhati-hati dan bersedia untuk berhenti jika wujud keadaan
      bahaya.

   LAIN-LAIN PERSIMPANGAN:-
Simpang Empat
Simpang Tiga
Bulatan

BAHAGIAN 6

OLAHGERAK

Olahgerak ialah proses pergerakan kenderaan
di atas jalan raya. Ia mempunyai  tujuh (7)
olahgerak iaitu :-
1.  Pergerakan ke dalam
Maksudnya masuk mengikuti aliran lalulintas.
Dari bahu jalan masuk ke jalan raya.
Jalan susur masuk.
Dari tempat meletak kereta kenderaan.
Menukar lorong
Memasuki bulatan.

2.  Pergerakan ketika berada di atas jalan raya
Maksudnya masuk memandu di laluan yang betul dan 
kedudukan yang baik.                          
Bergerak di atas jalan raya..
Jalan berselekoh.
Permukaan jalan yang rosak.
Menukar lorong
Memasuki bulatan.

3.  Pergerakan bersama aliran lalulintas
 Maksudnya mengawal kenderaan dengan selamat dan lancar didalam kedudukan yang betul dengan kenderaan lain.
Mengekori kenderaan.
Berada di hadapan kenderaan lain.
Mengelakkan olahgerak yan boleh menghalang lalulintas.

4.  Pergerakan melintas
Maksudnya kenderaan bergerak melalui suatu jalan
di mana terdapat kenderaan lain yang mungkin bergerak
melepasi laluan seorang pemandu.
Persimpangan.
Lintasan pejalan kaki/kanak-kanak sekolah.
Lintasan keretapi.

5.    Pergerakan ketika memotong dan dipotong
Maksudnya perjalanan dalam arah yang sama tetapi pada
kelajuan yang berbeza atau mendahului kenderaan lain.

6. Pergerakan berpusing balik
Maksudnya memandu kenderaan ke arah yang asal.
 Mengunndur kenderaan.
 Meletak kenderaan.
 Melakukan pusingan U
 Pusingan tiga penjuru

7. Pergerakan keluar
Maksudnya  melakukan olakgerak keluar daripada
aliran lalulintas.
 Berhenti atau meletak kenderaan.
 Susur keluar.
 Membelok ke kiri.
 Membelok ke kanan.

BAHAGIAN 7

KEPUTUSAN / TINDAKAN SESEORANG PEMANDU

Seseorang pemandu akan membuat keputusan dan tindakan
yang terbaik jika mengamalkan perkara-perkara berikut :-

 Memahami Konsep Pemanduan Berhemat.
 Mengenalpasti bahaya dan halangan yang di tempohi.
 Kedudukan kenderaan yang boleh menyebabkan perlanggaran.
 Keadaan-keadaan yang boleh menyebabkan kemalangan.
 Mengamalkan peraturan-peraturan pemanduan.
 Memahami olahgerak kenderaan semasa di jalan raya.
 Mengamalkan formula mencegah kemalangan.

Kesimpulannya - Dengan mengguna dan mengamalkan semua
perkara di atas, barulah seseorang pemandu mampu dapat
membuat keputusan yang bijak dan dapat bertindak dengan selamat
semasa di jalan raya.

No comments:

ELEMENT-ELEMENT LATIHAN/UJIAN DALAM MODUL KURIKULUM BARU PENDIDIKAN PEMANDU

KELAS D DAN DA

BHG 2 - LITAR
1. Rutin Pemeriksaan Kenderaan (RPK)
2. Rutin Sebelum Memandu (RSM)
3. Rutin Selamat (RS)
4. Pergerakan di Selekoh 'S'
5. Pergerakan di Selekoh 'Z'
6. Memakir Sisi
7. Pergerakan 3 Penjuru
8. Tanjakan (Ramp) untuk kelas Auto (DA) sahaja

BHG 3 - JALANRAYA
1. Rutin Pemeriksaan Kenderaan (RPK)
2. Rutin Sebelum Memandu (RSM)
3. Rutin Selamat (RS)
4. Memulakan perjalanan
5. Memandu di jalan lurus
6. Memandu di persimpangan
7. Membelok ke kiri dan ke kanan di persimpangan
8. Memandu di selekoh
9. Memandu di bulatan atau laluan susur
10. Memandu di kawasan sekolah atau perumahan dan lain-lain.

KELAS A, B, B2 DAN C

BHG 2 - LITAR
1. Pemeriksaan pakaian dan peralatan keselamatan
2. Rutin Pemeriksaan Kenderaan (RPK)
3. Rutin Sebelum Menunggang (RSM)
4. Rutin Selamat (RS)
5. Menunggang di atas titi
6. Menunggang rintangan antara kon (slalom)
7. Brek kecemasan
8. Menunggang dilaluan tidak rata (termasuk untuk kelas B2)
9. Membuat pergerakan Angka '8'
10. Menunggang di selekoh tajam

BHG 3 - JALANRAYA
1. Pemeriksaan pakaian dan peralatan keselamatan
2. Rutin Pemeriksaan Kenderaan (RPK)
3. Rutin Sebelum Menunggang (RSM)
4. Rutin Selamat (RS)
5. Menunggang di jalan lurus
6. Menunggang di persimpangan
7. Menunggang di selekoh
8. Menunggang di bulatan atau laluan susur
9. Berhenti

APA YANG TERKANDUNG DALAM RPK

RUTIN PEMERIKSAAN KENDERAAN (RPK)
(sebelum memasuki kenderaan atau setiap kali bertukar kenderaan lain)

Posisi
Pemeriksaan

HADAPAN KENDERAAN a. Bahagian bawah/bumper/no.plate
(fizikal luar) b. Lampu - hadapan, isyarat
Fizikal luar, penutup bonet
c. Wiper
d. Cermin hadapan

SISI KENDERAAN
a. Fizikal luar bawah, sisi kenderaan, lampu sisi, cermin
sisi

a. Tayar hadapan - fizikal, bunga dan tekanan
a. Buka/periksa pintu pemandu/cermin tingkap
pemandu (hadapan)
b. Tarik tuil bonet hadapan, boot belakang, penutup
tangki
c. Tutup pintu
a. Buka/periksa pintu penumpang/cermin tingkap
penumpang (belakang)
b. Tutup pintu
a. Tayar belakang - fizikal, bunga dan tekanan


BELAKANG KENDERAAN a. Bahagian bawah/bumper/no.plate
a. Lampu belakang, isyarat dan wiper (jika ada)
b. Fizikal luar, penutup boot
c. Cermin belakang
(Ruang boot) a. Buka boot
b. Tayar simpanan - fizikal, bunga dan tekanan
c. Tool cukup - spana pembuka tayar, jek, spana yang
dibekalkan
d. Alatan keselamatan - Segitiga amaran
e. Tutup boot
SISI KENDERAAN a. Fizikal luar bawah, sisi kenderaan
b. Periksa penutup tangki
a. Tayar belakang - fizikal, bunga dan tekanan
a. Buka/periksa pintu penumpang/cermin tingkap
penumpang (belakang)
b. Tutup pintu
a. Buka/periksa pintu sebelah pemandu/cermin tingkap
(hadapan)
b. Tutup pintu
a. Cermain sisi, lampu sisi
a. Tayar hadapan - fizikal, bunga dan tekanan
HADAPAN KENDERAAN a. Buka bonet
(Ruang bonet) b. Pemeriksaan bateri/paras cecair bateri
c. Pemeriksaan air radiator (paras simpanan/radiator)
d. Pemeriksaan hos air
e. Pemeriksaan paras minyak injin
f. Pemeriksaan tali sawat
g. Pemeriksaan paras air wiper
h. Tutup bonet
MASUK KENDERAAN


ROUNDABOUT

HOW TO AVOID CAR ACCIDENTS

Car accidents happen all the time. Someone's car is totalled once every 5 seconds. Avoiding accidents can save you a lot of time and money. This means learning defensive driving. But what exactly is defensive driving?

1. Slow down. Obey the speed limit even if every other car is surpassing it. Remember that police officers often stay hidden from view while looking for speeders. If you're caught driving too fast, they won't hesitate to give you a ticket.

2. Let others pass you. Defensive driving means letting others go ahead-not defending your position in traffic. Avoid the urge to be a vigilante ("Oh yeah? Let me show you what it's like to be cut off like that!") Accept the fact that someone is always going to think they're in more of a hurry than you. These are the drivers you want to move far away from, not to 'teach them a lesson.'

3. Try to avoid driving in bad weather. Always keep your windshield wipers going in the rain or snow. Defrost your windshield to keep it from fogging up. Turn on your headlights to help others to see you--this is also the law in some states. If possible, try to avoid driving in the snow at all, especially if your car is rear wheel drive. If you must go out in the snow, drive extra slow, use the brakes and gas pedal gently, and maintain an increased stopping distance.

4. Never get into a car with a drunk driver. It is always best to have a "designated driver". Never drive after you have had alcoholic beverages. Even one beer can alter your ability to drive safely.

5. Wear a seatbelt. This is a must. By law in many countries, all cars must have a safety restraint. Buckling up only takes a second and can save your life in an accident. Children should always be in a booster seat or car seat until they are tall enough and heavy enough to sit by themselves. This generally includes children age eight and under. Never put a child in a car or booster seat in the front passenger seat or other seat with airbags. Children should generally be 12 and older when sitting in the front passenger seat.

6. Keep your car and its accessories in good condition. Keep the tires properly inflated, the brakes adjusted, and the windshields and windows clean. Replace windshield wiper blades when they begin to streak, and all make sure all the lights are working properly.

7. Use your signals properly. Always use your signal, even if you think no one is there. When changing lanes on the freeway, don't signal as an afterthought or during the lane change. Signal at least a couple of seconds in advance so others know what you're going to do before you do it. (Ever notice how most of the skid marks along the highway are just before an exit ramp? - this is where you have to be the most careful.)

8. Don't tailgate. No matter how slowly traffic is moving, keep at least two seconds of following distance between you and the car ahead. Any less and you won't be able to stop in time if the driver ahead slams on the brakes.

9. Keep your eyes moving. Don't get in the habit of staring at the back of the car ahead of you. Periodically shift your eyes to the side-view mirrors, the rear-view mirror, and ahead to where you'll be in 10-15 seconds. Doing this, you can spot a potentially dangerous situation before it happens.

10. Dim your lights when driving at night, when another car is approaching, or when you are following behind a vehicle. Your lights can temporarily blind another driver.

11. Avoid distractions when you are driving. Pull over if you need to talk on the phone, read directions, or eat a snack. It only takes a second or two of distraction to get into trouble.