ELEMENT PENILAIAN BAHAGIAN 2
(RAJAH YANG DIPAPARKAN ADALAH 100% PRAKTIKAL SEBENAR. setiap olehgerak perlu Rutin Selamat (RS))
* SILA AMBIL PERHATIAN KEPADA TULISAN BERWARNA MERAH
BUKIT
PAPARAN VIDEO
PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT
6 MARKAH – 3MINIT (ANDA PATUT LAKUKAN)
|
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)
|
1. BUAT RSM SEKIRANYA
BERTUKAR KENDERAAN
2. BUAT RS (CITO) – ISYARAT
KE KANAN
3. GUNAKAN GEAR 1 SAHAJA
4. IMBANG PEMECUT/KLAC SEMASA
MENDAKI DAN MENURUN SUPAYA TIDAK TERSENGGUK
5. ELAKKAN ENJIN MATI
6. HON ATAU ANGKAT TANGAN
SETELAH PASTI KEDUDUKAN TAYAR PADA GARISAN KUNING
|
1. GAGAL BERHENTI/MELETAK KEDUA-DUA
RODA HADAPAN PADA GARISAN KUNING (MELEBIHI 50%)
2. MELANGGAR/MENYENTUH
GARISAN, BENTENG, TIANG
3. TERUNDUR MELEBIHI 50% DARI
GARISAN KUNING
4. MELEBIHI HAD 3 MINIT
5. KEMALANGAN
|
CARA MASUK PARKIR (RUJUK RAJAH DIATAS)
|
|||
MEMASUKI KAWASAN PARKIR
|
1. JANGAN TERLANGGAR GARIS BERKEMBAR PEMBAGI JALAN ATAU TEBING BATU.
2. FOKAS PADA LORONG DAN LETAKKAN KENDERAAN DI TENGAH-TENGAH LORONG
ATAU SEDIKIT KE KIRI.
3. BERHENTIKAN KENDERAAN SEBELUM GARISAN PUTIH DIHADAPAN
|
||
1. GR, RS(CITO) – ISYARAT KE
KIRI
|
|||
GR- BAHU = TANDA 1
2. UNDUR SAMBIL PERHATIKAN GARISAN PUTIH PEMBAGI JALAN. BERHENTI SEBAIK T1, (TANDA KUNING) DI ATAS GARISAN PUTIH SETENTANG DENGAN BAHU. * T1 UNTUK AUTO - GARISAN PUTIH PARKIR SEBELAH |
|||
KIRI HABIS
3. STERING PUSING KE KIRI HABIS *Habiskan ke kiri dan centerkan sebelum sambung pergerakan undur (UNTUK AUTO - JANGAN DI CENTERKAN STERING) |
|||
GR - NAMPAK GARISAN KE 3
4. PERHATI CERMIN KANAN – UNDUR HINGGA NAMPAK T2 (garisan putus-putus ke 3 dari belakang) DALAM CERMIN, BERHENTI. * T2 UNTUK AUTO - SEMPADAN BLOK HITAM/PUTIH KE 3 DAN KE 4 |
|||
KANAN 2
5. STERING KE KANAN 2 PUSINGAN |
|||
GR - TAYAR BELAKANG ATAS GARISAN
6. PERHATI CERMIN KANAN – UNDUR HINGGA TAYAR BELAKANG SENTUH/ATAS GARISAN PUTUS-PUTUS, BERHENTI (LEBIH TEPAT, TOLEH PANDANG SECARA FIZIKAL TAYAR BELAKANG ATAS GARISAN), BERHENTI |
|||
KANAN HABIS
7. STERING PUSING KANAN HABIS *Habiskan ke kanan dan centerkan sebelum sambung pergerakan undur (UNTUK AUTO - JANGAN DI CENTERKAN STERING) |
|||
GR - HUJUNG TAYAR HADAPAN ATAS GARISAN
KELUARKAN KEPALA, PERHATIKAN TAYAR HADAPAN SAMBIL UNDUR, HUJUNG TAYAR HADAPAN ATAS GARISAN PUTUS-PUTUS, BERHENTI. * UNTUK AUTO : TAYAR HADAPAN BERADA DI KAWASAN ANTARA GARISAN 2 DAN 3 BERHENTI . |
|||
KIRI HABIS
9. G1/GD, STERING PUSING KIRI HABIS *makna - G1 = gear 1. GD = gear D |
|||
G1 - SELARIKAN BDN KENDERAAN DGN GARISAN
10. BERGERAK KE HADAPAN, MASUKKAN CERMIN KANAN DALAM PETAK (KESELURUHAN KENDERAAN SUDAH DALAM PETAK), BERHENTI |
|||
11. TARIK BREK TANGAN, BEBASKAN GEAR – SELARIKAN TAYAR HADAPAN DENGAN
BADAN KENDERAAN (STERING KE KANAN 2), HON DAN/ATAU ANGKAT TANGAN. TUNGGU ARAHAN
DARI JPJ
|
|||
CARA KELUAR PARKIR
|
|||
GR - TAYAR DEPAN DI KAWASAN GARISAN 3 HADAPAN
1. GR, KELUARKAN KEPALA PERHATIKAN TAYAR HADAPAN, UNDUR HINGGA TAYAR HADAPAN BERADA DALAM KAWASAN GARISAN PUTUS-PUTUS KE 3 DARI HADAPAN, BERHENTI. *UNTUK AUTO : TAYAR HADAPAN BERADA DI KAWASAN ANTARA GARISAN 2 DAN 3 BERHENTI |
|||
KANAN HABIS
2. STERING PUSING KANAN HABIS, ISYARAT KE KANAN |
|||
G1 - KELUAR
3. G1/GD, PERHATI CERMIN KANAN – GERAK KE HADAPAN HINGGA TAYAR BELAKANG ATAS T2, BERHENTI |
|||
4. STERING KIRI 2 ATAU 3,
TERUSKAN BERGERAK KELUAR
|
1. GARISAN BERKEMBAR PADA LALUAN DI KAWASAN PARKING TIDAK BOLEH
TERSENTUH/TERLANGGAR.
2. BERHENTI SEBENTAR SEBELUM KELUAR KE KANAN DI BELAKANG GARISAN
PUTIH.
|
PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT
7 MARKAH – 5MINIT (ANDA PATUT
LAKUKAN)
|
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)
|
1. BUAT RSM SEKIRANYA
BERTUKAR KENDERAAN
2. BUAT RS (CITO) – ISYARAT
ARAH YANG BETUL (MASUK/KELUAR)
3. SELARIKAN TAYAR HADAPAN
DENGAN BADAN KENDERAAN SETELAH MASUK PETAK
4. GUNAKAN TEKNIK PUSINGAN
DAN PEGANGAN STERING YANG BETUL
5. SELARIKAN KENDERAAN DENGAN
PETAK SEMASA BERHENTI
6. ELAKKAN ENJIN MATI
7. HON ATAU ANGKAT TANGAN
SETELAH PASTI KENDERAAN DALAM PETAK
|
1. MELANGGAR/MENYENTUH
GARISAN, BENTENG SEMASA OLAHGERAK
2. SEBAHAGIAN BADAN KENDERAAN
DILUAR PETAK.
3. BADAN KENDERAAN TERJULUR
KELUAR SEMASA MASUK/KELUAR PETAK
4. MELEBIHI HAD 5 MINIT
(MASUK DAN KELUAR)
5. KEMALANGAN
|
PUSINGAN 3 PENJURU
PAPARAN VIDEO
PERGERAKAN PERTAMA (MASUK) (RUJUK RAJAH DI ATAS)
|
|
1. G1/GD, RS (CITO) – ISYARAT KE
KANAN
|
|
2. BERGERAK MASUK, FOKAS PADA
LORONG
|
|
3. GERAK DARI D1 KE D2 DAN
BERHENTI SEPENUHNYA DI D3 (BILA BAHU SETENTANG DENGAN BLOK KUNING/TIANG PENANDA)
4. TARIK BREK TANGAN,
BEBASKAN GEAR/GEAR N
5. STERING KE KANAN HABIS (CENTERKAN UTK MANUAL)
|
|
PERGERAKAN KEDUA (UNDUR)
|
|
1. GR, LEPASKAN BREK TANGAN, RS(CITO)
– ISYARAT KE KANAN
|
|
2. GERAK DARI D3 KE R1 DAN
BERHENTI DI R2 (BILA KENDERAAN SELARI DENGAN LORONG, KEPALA KERETA SEDIKIT
ARAH KE KIRI)
|
|
3. TARIK BREK TANGAN,
BEBASKAN GEAR/GEAR N
4. STERING KE KIRI HABIS (CENTERKAN UNTUK MANUAL)
|
|
PERGERAKAN KETIGA (KELUAR)
|
|
1. G1/GD, LEPASKAN BREK
TANGAN, RS(CITO) – ISYARAT KE KIRI
|
|
2. GERAK DARI R2 KE Da DAN
BERHENTI DI BELAKANG GARISAN PUTUS-PUTUS, SEBELUM KELUAR SEMPANG
|
|
3. RS (CITO) – ISYARAT KE
KANAN, DAN TERUSKAN BERGERAK KELUAR (Db).
|
PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT
5 MARKAH – 3MINIT (ANDA PATUT
LAKUKAN)
|
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)
|
1. BUAT RSM SEKIRANYA BERTUKAR KENDERAAN
2. BUAT RS (CITO) – ISYARAT
ARAH YANG BETUL (MASUK/KELUAR)
3. GUNAKAN TEKNIK PUSINGAN
DAN PEGANGAN STERING YANG BETUL
4. ELAKKAN ENJIN MATI (ENJIN MATI - DI KATEGORIKAN GSM OLEH SESETENGAH PENGUJI)
5. GUNAKAN GEAR 1 DAN GEAR
UNDUR SAHAJA DALAM OLAHGERAK
|
1. GAGAL MEMASUKI LORONG YANG BETUL
2. MELANGGAR/MENYENTUH
GARISAN, BENTENG SEMASA OLAHGERAK
3. MELEBIHI 3 PERGERAKAN
OLAHGERAK
4. BADAN KENDERAAN TERJULUR
KELUAR SEMASA MASUK/KELUAR PETAK
5. MELEBIHI HAD 3 MINIT
(MASUK DAN KELUAR)
6. KEMALANGAN
|
SELEKOH 'S'
* Penggunaan klac untuk memperlahankan kenderaan hanya digunapakai dalam kedudukan G1 kelajuan di bawah 20km/j SAHAJA!!!. GD (auto) kawalan sepenuhnya mengunakan brek.
(Menghampiri S2 & Keluar) |
2. Kaki kanan sentiasa di pedal brek, hanya ditekan bila perlu sahaja
3. Kawal klac. Jangan dilepaskan sepenuhnya, tekan klac/brek untuk auto sekiranya kelajuan bertambah.
4. Fokas kepada lorong masuk, perhatikan buju kenderaan sebelah kanan dan kawal steering.
5. SELEKOH 1 (S1), fokas kepada bahu/tebing jalan sebelah luar (BUCU KANAN KENDERAAN) melalui cermin hadapan, rapat ke tebing tapi elak dari tayar hadapan kanan tersentuh batu pembahagi jalan, paut steering ke kiri secara sederhana dan konsisten.
5. SELEKOH 1 (S1), fokas kepada bahu/tebing jalan sebelah luar (BUCU KANAN KENDERAAN) melalui cermin hadapan, rapat ke tebing tapi elak dari tayar hadapan kanan tersentuh batu pembahagi jalan, paut steering ke kiri secara sederhana dan konsisten.
6. SELEKOH 2 (S2), fokas kepada bahu/tebing jalan sebelah luar (BUCU KIRI KENDERAAN) melalui cermin hadapan, rapat ke tebing tapi elak dari tayar hadapan kiri tersentuh batu pembahagi jalan, paut steering ke kanan secara konsisten dan tekan klac/brek untuk auto bagi mengurangkan kelajuan.
7. Angkat klac dan kawal, fokas semula ke lorong keluar, paut steering ke kiri sebaik kenderaan telah menghala ke lorong keluar dan berhenti sebelum garisan.
* Penggunaan klac untuk memperlahankan kenderaan hanya digunapakai dalam kedudukan G1 kelajuan di bawah 20km/j SAHAJA!!!. GD (auto) kawalan sepenuhnya mengunakan brek.
PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT
6 MARKAH – 3MINIT (ANDA PATUT LAKUKAN)
|
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)
|
1. BUAT RSM SEKIRANYA
BERTUKAR KENDERAAN
2. BUAT RS (CITO) – ISYARAT
KE KANAN
3. GUNAKAN GEAR 1 SAHAJA
UNTUK MEMULAKAN PERGERAKAN
4. BERGERAK SECARA BERTERUSAN
KEHADAPAN DISEPANJANG SELEKOH
5. ELAKKAN ENJIN MATI
6. GUNAKAN TEKNIK PUSINGAN
DAN PEGANGAN STERING YANG BETUL
|
1. MELANGGAR/MENYENTUH
GARISAN, BENTENG, TIANG
2. MELEBIHI HAD 3 MINIT
3. KEMALANGAN
4. TIDAK BERHENTI SEBELUM GARISAN |
SELEKOH 'Z'
PAPARAN VIDEO
1. RS, G1/GD
2. Kaki kanan sentiasa di pedal brek, hanya ditekan bila perlu sahaja (KECUALI KLS AUTO)
3. Kawal klac. Jangan dilepaskan sepenuhnya, tekan klac sekiranya kelajuan bertambah.
4. Fokas kepada lorong masuk, perhatikan buju kenderaan sebelah kiri, rapat ke bahu/tebing kiri dan kawal steering.
5. Sebaik masuk (LORONG PERTAMA), paut steering ke kiri sedikit dan tegakkan kenderaan.
6. Menghampiri SELEKOH 1 (Z1), paut steering ke kanan sehingga kenderaan hampir tegak dengan LORONG KE 2 dan lawan semula supaya kenderaan bergerak tegak. (Klac/brek ditekan untuk memperlahankan pergerakkan)
5. Sebaik masuk (LORONG PERTAMA), paut steering ke kiri sedikit dan tegakkan kenderaan.
6. Menghampiri SELEKOH 1 (Z1), paut steering ke kanan sehingga kenderaan hampir tegak dengan LORONG KE 2 dan lawan semula supaya kenderaan bergerak tegak. (Klac/brek ditekan untuk memperlahankan pergerakkan)
7. MenghampiriSELEKOH 2 (Z2), paut steering ke kiri sehingga kenderaan hampir tegak dengan LORONG KE 3 dan lawan semula supaya kenderaan bergerak menuju ke lorong keluar daberhentitsebelumte garisan keluar.
PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT
6 MARKAH – 3MINIT (ANDA PATUT LAKUKAN)
|
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)
|
1. BUAT RSM SEKIRANYA
BERTUKAR KENDERAAN
2. BUAT RS (CITO) – ISYARAT
KE KANAN
3. GUNAKAN GEAR 1 SAHAJA
UNTUK MEMULAKAN PERGERAKAN
4. BERGERAK SECARA BERTERUSAN
KEHADAPAN DISEPANJANG SELEKOH
5. ELAKKAN ENJIN MATI
6. GUNAKAN TEKNIK PUSINGAN
DAN PEGANGAN STERING YANG BETUL
|
1. MELANGGAR/MENYENTUH
GARISAN, BENTENG, TIANG
2. MELEBIHI HAD 3 MINIT
3. KEMALANGAN
4. TIDAK BERHENTI SEBELUM KENA GARISAN |
RAMP (kls Auto DA sahaja)
(rapatkan tayar hadapan dengan tebing ramp) |
(tayar hadapan di atas ramp tanpa menyentuh tiang) |
(keempat-empat tayar di atas ramp) |
(rapatkan tayar belakang dengan tebing ramp) |
(tayar belakang di atas ramp tanpa menyentuh tiang) |
PAPARAN VEDIO
MELETAK TAYAR HADAPAN ATAS RAMP
*Rapatkan tayar hadapan ke bahu/tebing ramp. Gear P, tarik brek tangan dan turun untuk alihkan tiang ke garisan kuning.
1. Masuk kenderaan, PAKAI TALIPINGGANG, RS, Gear L, lepaskan brek tangan dan brek kaki.
2. Tekan pemecut secara konsisten dan jangan terlepas sehingga kedua-dua tayar hadapan naik di atas ramp. dan brek secara mengejut.
3. Tarik brek tangan, Gear P, Hon/angkat tangan. Turun untuk alihkan tiang ke tepi.
1. Masuk kenderaan, PAKAI TALIPINGGANG, RS, Gear L, lepaskan brek tangan dan brek kaki.
2. Rapatkan tayar belakang ke bahu/tebing dan berhenti.
3. Tekan pemecut secara konsisten dan jangan terlepas sehingga kedua-dua tayar belakang naik di atas ramp (keempat-empat tayar berada di atas ramp). dan brek secara mengejut.
4. Tarik brek tangan, Gear N, Hon/angkat tangan.
*RS, Gear D, lepaskan brek tangan dan brek kaki. bergerak ke hadapan turunkan tayar hadapan dari ramp dan kemudian tayar belakang.
MELETAK TAYAR BELAKANG ATAS RAMP
*GR, Rapatkan tayar belakang ke bahu/tebing ramp. Gear P, tarik brek tangan dan turun untuk alihkan tiang ke garisan merah.
1. Masuk kenderaan, PAKAI TALIPINGGANG, RS, Gear R, lepaskan brek tangan dan brek kaki.
2. Tekan pemecut secara konsisten dan jangan terlepas sehingga kedua-dua tayar belakang naik di atas ramp. dan brek secara mengejut.
3. Tarik brek tangan, Gear N, Hon/angkat tangan.
*Gear D, lepaskan brek tangan dan turunkan tayar belakang dari ramp dan keluar.
PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT
18 MARKAH – 5MINIT (ANDA PATUT LAKUKAN)
|
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)
|
MENDEKATI DAN MENDAKI KE HADAPAN MENAIKI RAMP
|
|
1. BUAT RSM SEKIRANYA
BERTUKAR KENDERAAN
2. BUAT RS (CITO) – ISYARAT
KE KANAN
3. SENTUH KEDUA TAYAR HADAPAN
DENGAN TEBING RAMP DAN BERHENTI SEBELUM MENDAKI
4. TARIK BREK TANGAN
5. LETAK GEAR DI KEDUDUKAN P
6. HON ATAU ANGKAT TANGAN SETELAH
PASTI KEDUA-DUA RODA HADAPAN DI ATAS RAMP
|
1. GAGAL MENDAKI SECARA BERTERUSAN
DAN MELETAKKAN KEDUA-DUA RODA HADAPAN DI
ATAS RAMP.
2. BADAN KENDERAAN MELEBIHI /MENYENTUH
GARISAN ATAU MELANGGAR TIANG
|
BERHENTI DENGAN KEEMPAT-EMPAT RODA DI ATAS RAMP
|
|
7. TARIK BREK TANGAN
8. LETAK GEAR DI KEDUDUKAN N
9. HON ATAU ANGKAT TANGAN SETELAH
PASTI KEEMPAT-EMPAT RODA DI ATAS RAMP
|
3. GAGAL MELETAKKAN
KEEMPAT-EMPAT RODA DI ATAS RAMP
|
MENURUNI RAMP
|
|
10. GUNAKAN GEAR D DAN KAWAL
BREK SEMASA MENURUNI RAMP
11. TARIK BREK TANGAN
12. LETAK GEAR DI KEDUDUKAN P
|
|
MENDEKATI DAN MENDAKI MENGUNDUR MENAIKI RAMP
|
|
13. BUAT RS (CITO) – ISYARAT
KE KANAN
14. SENTUH KEDUA TAYAR
BELAKANG DENGAN TEBING RAMP DAN BERHENTI SEBELUM MENDAKI
15. TARIK BREK TANGAN
16. LETAK GEAR DI KEDUDUKAN N
17. HON ATAU ANGKAT TANGAN
SETELAH PASTI KEDUA-DUA RODA BELAKANG DI ATAS RAMP
18. GUNAKAN GEAR D DAN KAWAL
BREK SEMASA MENURUNI RAMP
|
4. GAGAL MENDAKI SECARA BERTERUSAN
DAN MELETAKKAN KEDUA-DUA RODA BELAKANG DI ATAS RAMP.
5. BADAN KENDERAAN MELEBIHI /MENYENTUH
GARISAN ATAU MELANGGAR TIANG
6. GAGAL MELAKSANAKAN KESEMUA
OLAHGERAK RAMP DALAM TEMPOH 5 MINIT.
7. KEMALANGAN
|
6 ulasan:
susah nak pham
Alhamdulillah terima kasih. Saya baru hadir ke kelas utk latihan litar pada Ahad lepas. Rujuk nota ni sangat2 membantu. Sbb bila cikgu cakap n kita buat, dia agak susah sikit nak hafal. So bila ada nota ni barulah ooo yg ni. hahahahaha
Terima kasih sekali lagi.
sangat mnudah difahami ..terima kasih
18 hb ni saya jpj gudluck for me 😍
Sangat sangat membantu. sama juga, saya baru sahaja belajar semalam dan susah ingat arahan daripada cikgu. dan nota ini sangat sangat sangat membantu saya. hari ini merupakan latihan kedua saya, dan saya rasa saya boleh lakukan dengan lebih baik dengan bantuan nota yang jelas ini. terima kasih...
4/2 ni sya jpj ulangan.......harap sy dpt lulus
Catat Ulasan